neboli – čtení slov podle grafického záznamu
Hra, která nejen podporuje sluchovou pozornost, ale zároveň děti učí, že jednu věc můžeme pojmenovat více slovy.
Je dobré toto cvičení s dětmi provádět už v předškolním věku, protože opět procvičuje fonematický sluch, a to velmi napomáhá správnému rozvoji čtení a psaní, zejména psaní dlouhých samohlásek.
My toto cvičení děláme s dětmi vždy na začátku 1. třídy, když ještě neumí číst a vypadá následovně:
na tabuli (dříve na obyčejné, teď už na interaktivní) je řadu obrázků. Pod každým obrázkem je pomocí teček a čar zaznamenáno, jak se má daný obrázek přečíst.
Tečky znamenají krátkou slabiku, čáry slabiku dlouhou.
Tak například pod obrázkem domu máme zobrazenou čáru – takto:
________________
Ta nám určuje, že děti mají obrázek přečíst jako DŮM.
Pokud dáme pod obrázek dvě tečky, přečtou děti DO – MEK.
• •
A tři tečky znamenají DO – ME – ČEK.
• • •
Pod obrázkem žabky můžeme dát čáru a tečku – děti mají za úkol přečíst obrázek jako ŽÁ-BA. Potom dáme pod obrázek dvě tečky – děti přečtou ŽAB-KA. Tři tečky znamenají ŽA-BIČ-KA. Takto:
Zkuste nyní sami:
řešení: koš, ko-šík, ko-ší-ček
Děti takové čtení velice baví a můžeme jej pojmout i jako rodinnou hru. Každý si vylosuje kartičku, čte podle záznamu a sbírá body – a tak opět krásně hravou formou podporujeme rozvoj našeho broučka v oblasti přípravy na čtení a psaní.
Více o přípravě pro předškoláky ZDE
Více pomůcek na přípravu do školy ZDE.