PŘEPIS VIDEA:
Přišly mi dneska 2 podobné dotazy ohledně přípravy předškoláčka na školu a týkaly se zrakového a sluchového vnímání a proč jsou tyto oblasti tak důležité.
Jedna maminka se zeptala, proč se první týdny ve svém online kurzu pro předškoláčky věnuji zrakovému a sluchovému vnímání, proč je to důležité. A další maminka se mě rovnou zeptala, zda si může koupit jen druhou polovinu kurzu, že její dvojčata vidí a slyší a první týdny kurzu jsou pro ně zbytečné a že má zájem jen o tu přípravu na čtení, psaní a počítání.
Chci vám tedy říci, PROČ jsou tyto oblasti v přípravě na školní docházku jedny z nejdůležitějších a proč je potřeba je rozvíjet, i když vaše dítě dobře vidí a slyší.
Rozvíjení zrakové a sluchové oblasti je už právě ta příprava na nácvik čtení, psaní a počítání
Já teď toho vašeho předškoláka přirovnám ke květince – když květinu zasadíte do půdy, o kterou jste se předem nepostarali, tak se květince moc dařit nebude, i když se posléze budete všemožně snažit, aby pookřála a správně rostla. Ale když květinku zasadíte do prokypřené a prohnojené půdičky – máte z poloviny vyhráno a hned má ta květinka větší šanci se uchytit, správně růst a být pevná a silná.
A – přesně tak je to s dětským mozkem – musíme ho před školou pořádně připravit na to, co bude ve škole dělat. Protože číst, psát a počítat naučí ve škole vaše děti paní učitelka a věřte, že tomu bude věnovat maximální úsilí, ale je zapotřebí, aby dítko bylo na toto dostatečně připraveno.
Za co je tedy zodpovědná třeba zraková oblast?
Představte si třeba malé psací k a h – jedna klička a už je to jiné písmeno. Nebo velké psací S, Z, L – tato písmenka si pletou ještě i někteří třeťáci.
Písmenka jsou opravdu dost na sebe podobné znaky a děti s nedostatečně nebo nerovnoměrně rozvinutou zrakovou oblastí tyto drobné rozdíly nevnímají. Také tyto děti mívají problémy se stranovým rozlišením, to znamená, že pak běžně píší písmeno S nebo číslici 3 zrcadlově a nevidí rozdíl.
Za to, že si vůbec tvar písmenka pamatujeme, je zodpovědná dostatečně rozvinutá zraková paměť.
U sluchové oblasti je zapotřebí rozvíjet sluchové rozlišování, aby děti poznaly například rozdíl u vyřčených slov třeba: rok a rak, koleno -poleno.
Je potřeba rozvíjet sluchovou analýzu a syntézu, aby například poznaly všechny hlásky ve slově.
A opět – dětem s nerozvinutou sluchovou oblastí se hůře píší diktáty, neumí totiž rozlišit všechny hlásky ve slově, a tak třeba u slova kostka napíší koska, protože tam to T prostě neslyší.
A to zdaleka nejsou všechny důvody, proč je správně rozvinutá zraková a sluchová oblast pro nástup do školy tolik důležitá. To by pak toto video trvalo několik hodin.
Proto je nutné tyto oblasti nepřeskakovat a věnovat jim dostatečnou pozornost. A – to není můj výmysl, toto vám potvrdí každý speciální pedagogové v pedagogicko-psychologické poradně.
A proto se budeme v mém kurzu pro předškoláčky S Rozárkou o školy těmto oblastem věnovat a budou prolínat všemi 6 týdny, které mám pro vás v kurzu připraveny.
Pomocí her a pracovních listů vše dostatečně procvičíme, aby – jak bych tak řekla – byla půdička pořádně prokypřená a prohnojená a zároveň, aby to vše vaše děti bavilo.
Kurz navíc po 6 týdnech nezavřu, přístupy už vám zůstanou a můžete se tak ke všemu vracet i opakovaně a vše opravdu důkladně procvičit.
Toto vše vám následně nejen velmi usnadní prvních několik týdnů po nástupu do školy, které jsou náročné opravdu ve všech směrech, ale budete z toho čerpat celou školní docházku. A v kurzu si řekneme, proč.
Pokud máte další dotazy ke kurzu, napište mi.
Více o kurzu pro předškoláčky ZDE.
Více pomůcek na přípravu do školy ZDE.